We staan nog maar aan het begin van een verander proces. Als we kijken naar Digital Transformation, betreft dit het proces van het exploiteren van digitale technologieën en ondersteunen mogelijkheden om een robuust nieuw digitaal bedrijfsmodel te creëren.

Digitale transformatie is het proces van organisaties (en van de mensen in deze organisaties) om de kansen, verwachtingen en mogelijkheden van de toenemende digitalisering in te zetten om de stap te maken naar een (meer) digitaal georiënteerde en wendbare organisatie, waar de klant centraal staat gedurende de gehele “customer journey” en waardoor de organisatie een (duurzame) bijdrage kan leveren aan mens en maatschappij.

Digitale transformatie is een integrale bedrijfstransformatie, waarin digitale technologieën een dominante rol spelen. Of anders geformuleerd, digitale transformatie is de overgang naar een ander businessmodel of andere manier van organiseren waarbij digitale technologieën een dominante rol spelen. Voor een volledige digitale transformatie moeten organisaties een radicale cultuurverandering doormaken, oude structuren en gewoontes loslaten en op een nieuwe, volledig transparante manier gaan werken.

Solid Partners - Digital Transformation

Digitale ontwikkelingen en hulpmiddelen jagen deze ontwikkeling aan en maken deze mogelijk. Toch zijn het niet de digitale ontwikkelingen alleen die de doorslag geven. De mensen die samen de organisatie vormen staan aan de basis van een succesvolle cultuurverandering. Zij geven de digitale transformatie vorm: door op een slimme manier gebruikmaken van de beschikbare technologie, maar vooral ook door zelf mee te gaan in de verandering. Niet iedereen durft die stap te zetten. Ook daar moeten organisaties rekening mee houden als ze met succes willen transformeren.

Wat houdt dit in voor u en voor uw klanten?

Digitaal is meer dan alleen een kanaal. Het is een manier om klanten exact dat te leveren waar ze om vragen in hun “Zero moment of truth”. U moet dus zowel het moment als de context ervan kunnen begrijpen en kunnen bedienen. Digitaal is dus veel meer dan een mooi digitaal frontje op een analoog business model. Digitale organisaties gebruiken technologie voor het binnenhalen, bedienen en behouden van klanten door het continu verbeteren van gebruikerservaringen, producten & diensten alsook het verhogen van operationele wendbaarheid en effectiviteit.

Digitaliseer uw business strategie

Iedereen heeft zicht op hoe technologie hem of haar kan helpen een bijdrage te leveren aan het waarmaken van de klantbelofte. Geef uw medewerkers de juiste tools, die aansluiten bij de tools die uw klanten gebruiken. Adopteer innovatieve technologie in hetzelfde tempo (of sneller) als uw klanten. U wilt uw klanten immers een stap voorblijven om ze goed te  bedienen.

Steun uw Digital Champions

De medewerkers in uw organisatie die Digitaal denken, spelen een belangrijke rol in het Digitaal “slim” maken van uw organisatie. Misschien zitten ze al op cruciale posities in de organisatie, maar meer waarschijnlijk is dat nog niet het geval. Betrek ze bij zoveel mogelijk strategische initiatieven als mogelijk. En ontwikkel tegelijkertijd zoveel mogelijk organisatiekennis en strategische skills bij deze groep.

Stuur op Data 

Data is de brandstof van een “nieuwe” digitale organisatie. Maar het zijn de mensen die digitale organisaties sturen. Gedrag van mensen wordt beïnvloedt door hoe ze worden gemeten en beloond. Identificeer dus de juiste KPI’s, kritische data en customer life-cycle data zodat mensen uit hun eigen afdelingsdoelen stappen en gaan werken aan alles dat leidt tot een verbetering van de “Klant toegevoegde waarde” of de Net Promoter Score (meting klantloyaliteit).

Ontwikkel innovatievermogen. 

Een ding is zeker; digitaal is geen eindige staat. Digitaal leeft, verandert en innoveert. Er komen continu nieuwe tools, oplossingen en technologieën op de markt. Soms briljant, soms handig, soms amusant, soms nutteloos. Het is dus zaak om te leren sneller nieuwe technologie te adopteren, maar ook er afscheid van te kunnen nemen. Win-quick, fail fast, always learn en never regret. 

Concreet is digitaliseren dus iets anders dan een digitale transformatie, maar dat moge duidelijk zijn.

Voornaam:

Achternaam:

Organisatie:

E-mailadres:

Onderwerp:

Telefoonnummer:

Opmerkingen: